VIII etap – „Być jak Ignacy” – Elektrownie wodne

Na typ etapie bawiliśmy się w architektów, którzy za zadanie mieli stworzyć projekt elektrowni wodnej. Uczniowie otrzymali karty pracy z przedstawionymi różnymi typami elektrowni wodnych: przepływowej, regulacyjnej/zbiornikowej oraz szczytowo-pompowej. Po omówieniu działania poszczególnych elektrowni dzieci uzupełniły schematy w grupach.

Energia wodna polega na wykorzystaniu naturalnego potencjału energetycznego (energii mechanicznej) płynącej wody. Współczesne elektrownie wykorzystują takie same zjawiska naturalne i podobne mechanizmy co koła młyńskie. Przykładem elektrowni szczytowo-pompowej jest zapora w Solinie, która umożliwia gromadzenie energii i oddawanie jej do sieci. Na zakończenie umówiliśmy wady i zalety poszczególnych elektrowni.

Nasze doświadczenie polegało na wykonaniu mini turbiny wodnej. Zadanie wymagało przygotowania korka, długiej wykałaczki, plastikowej karty i naczynia, do którego należało zbierać wodę. Po wykonaniu projektu nauczyciel podsumował zajęcia, tłumacząc, dlaczego turbina jest kluczowym elementem elektrowni wodnych, to ona pod wpływem ruchu wody napędza generatory prądu elektrycznego, a w elektrowniach szczytowo - pompowych pełni także funkcję pompy.

Redakcja Joanna Choma

MP4VIII etap - energia wiatrowa.mp4 (19,17MB)
 

Opublikował(a): Barbara Wojnar Data publikacji: 13-02-2024 10:21

Na skróty